Bredeschool De Jutter, Vlieland – 1e en 2e klas
Stout Konijn is terug op Vlieland! In 2015 is Stout Konijn voor het laatst gezien op het eiland… maar nu ligt er ineens een verse reuzenkeutel van ons grote knuffelkonijn op tafel! We zijn op Bredeschool De Jutter, enkele weken voordat we het 10 jarig jubileum van Into The Great Wide Open op Vlieland vieren. Als jubileumcadeau voor het eiland ontwerpen we een speelplek samen met de kinderen en jongeren op Vlieland: ‘t Hol van Stout Konijn. Een speelplek voor iedereen op het eiland, bewoners en bezoekers, welke volgend voorjaar gerealiseerd zal worden.
Vandaag starten we met de eerste ontwerpsessie voor de nieuwe speelplek op Vlieland. De komende weken bouwen de meiden van de 1e en 2e klas een maquette van hun ideale Stout Konijn speelplek.
Een nieuwe speelplek op Vlieland
We onderzoeken welke speelplekken er al zijn op Vlieland en wat goede locaties zouden kunnen zijn voor een nieuwe speelplek? En waar zou het absoluut niet fijn zijn om te spelen? De meiden komen zo ongeveer unaniem met het idee om de speelplek onderaan het duin van de vuurtoren te creëren. Aan het eind van de Dorpsstraat is een groene plek met bomen, de plek waar de oude school eerst stond. Of langs de Havenweg waar de veerboot aankomt, dat zou ook mooi zijn. Maar dat heeft ook een groot nadeel: Met het zeewater er naast is het niet zo veilig voor kleine kinderen om vrij te spelen.
Er zijn al heel wat speelplekken op Vlieland en eigenlijk is Vlieland zelf al één grote natuurspeelplaats. Met strand, zee, bos en duin overal op loopafstand. Het zou fijn zijn als de nieuwe speelplek niet te ver weg is, niet op een plek in het bos waar je eigenlijk nooit komt. Het liefst dicht bij het dorp.
Dromen en nachtmerries
Wat zou voor jou persoonlijk de ideale droomspeelplek zijn? Wat moet ‘t Hol van Stout Konijn in zich hebben wil jij er naartoe gaan? En wat zou je nachtmerrie zijn, wanneer is het absoluut geen geslaagde speelplek?
Eerste prototypes bouwen
Middels rapid prototyping gaan we in verschillende teams aan de slag met de maquette. De eerste ideeën worden in ieder ontwerpteam samengesmolten tot één gezamenlijke innovatieve creatie: Een speelobject dat nog niet bestaat.
We eindigen de sessie met korte presentaties van de prototype ontwerpen: Een spannende keutelkabelbaan, een gigantische lieve oma waar je in kunt klimmen en bovenop de haardos kunt liggen, een mieren-muizenhuisje en een hoge slingerboom. Een geslaagde start van een spannend ontwerptraject, de creativiteit stroomt, we kunnen alle kanten op!